Ona to ja

Ona to ja
 
Autor: Cathleen Schine
Oprawa: miękka
Ilość stron: 296
Format: 135x205 mm
Wydawnictwo: Bellona
ISBN: 8311101957
24,00 zł
- 17%
20,00 zł
 
ONA TO JA Kathleen Schine (ang. She is me) Książka opowiadająca historię trzech kobiet należących do różnych generacji: babka, Lotte Hanke, z domu Levinson, była tancerka Osoba samolubna, próżna, szykowna, drapieżna, obdarzona ostrym poczuciem humoru. W momencie poznania, zmaga się ze starością i z nowotworem twarzy, szpecącym jej delikatną cerę, która przez całe życie stanowiła przedmiot jej największej dumy. Przechodzi szereg naświetlań i operacji. Rodzina ma z nią kłopoty, bo, jedną po drugiej, odsyła wszystkie wynajęte opiekunki. W końcu godzi się na obecność Japończyka, Kougi... córka Lotte, Greta Zawodowo trudni się projektowaniem ogrodów. Przepracowana altruistka, która nigdy nie uskarża się na swój los. Oddana rodzinie, żona egoistycznego samca - lekarza, Tonyego, matka dwojga dzieci: geologa Josha oraz Elizabeth. Okazuje się, że również cierpi na raka. Okrężnicy. Umęczona i wyczerpana chemioterapią, zakochuje się i nawiązuje romans z Daisy, młodą reżyserką, która współpracuje z jej córką. córka Grety, Elizabeth Wykłada na nowojorskim uniwersytecie. Matka trzyletniego Harryego, partnerka Bretta, z którym żyje, nie chcąc go poślubić, bo uważa, że małżeństwo jest równoznaczne z końcem uczuciowego związku. W chwili zawiązania akcji, otrzymuje propozycję napisania scenariusza filmowego na podstawie powieści Madame Bovary Flauberta, dla wytwórni w Hollywood. W związku z tą pracą oraz chęcią niesienia pomocy babce i matce, przenosi się wraz z rodziną do Los Angeles, gdzie wynajmuje dom i poznaje młodą reżyserkę, Daisy, która ma nakręcić film według jej scenariusza. Związek uczuciowy Elizabeth z Brettem z jakiegoś powodu się psuje. Elizabeth ma kłopoty z pisaniem scenariusza i zamartwia się stanem zdrowia matki oraz babki, mając żal do Bretta, że nie potrafi jej pocieszyć. W scenariuszu umieszcza osoby, zdarzenia i sytuacje ze swego prawdziwego życia. Intryguje ją szef wytwórni filmowej, Larry Volfmann, o którym coraz więcej rozmyśla, lecz ku jej rozczarowaniu, ten interesuje się nią tylko zawodowo. Wytracony z równowagi chorobą Grety, jej mąż Tony coraz częściej przebywa poza domem i zgorszona Elizabeth podejrzewa, że ojciec znalazł sobie kochankę. Po pewnym czasie dostrzega, co dzieje się pomiędzy jej matką i Daisy, którym coraz trudniej jest ukryć łączącą je więź. Podczas rodzinnego przyjęcia w dzień święta dziękczynienia, Greta afiszuje się z pierścionkiem, otrzymanym od Daisy, który nosi zamiast obrączki, bo ta już na nią "nie pasuje". Dochodzi do starcia pomiędzy Elizabeth i Brettem, którego ta zdradziła z przyjacielem brata, rozgrzeszając się tym, że nie jest zamężna. Wkrótce potem umiera Lotte. Odbywa się spotkanie jej bliskich i znajomych oraz pogrzeb. Elizabeth pojmuje, na kim jej naprawdę zależy i w końcu poślubia Bretta. Volfmann, wciąż niezadowolony ze scenariusza na uwspółcześnioną wersję Madame Bovary zastanawia się nad zleceniem Elizabeth wykonania adaptacji Anny Kareniny. O autorze Kathleen Schine jest jedną z najpopularniejszych i najbardziej poczytnych amerykańskich autorek literatury kobiecej nowego pokolenia. Do tej pory, oprócz Ona to ja, wydała pięć cieszących się powodzeniem nie tylko w Stanach książek: Alice in Bed, ToTthe Birdhouse, The Evolution of Jane oraz Rameau&Aposs Niece i The Love Letter (dwie ostatnie zostały przetłumaczone na kilka języków). Akcja tych książek jest osadzonych w środowisku młodych, mieszkających w mieście kobiet, które nie mają problemów materialnych, ale za to stają w obliczu problemów i kłopotów natury emocjonalnej, psychologicznej i uczuciowej. Kathleen Schine jest mężatką i dzieli swój czas pomiędzy Nowy Jork i Los Angeles, gdzie jej rodzina ma dwie rezydencje. Recenzje i opinie ktytyków Pisarka patrzy jakże nowym i jakże odświeżającym spojrzeniem na miłość, starzenie się kobiety oraz lojalność w skomplikowanym życiu trzech kobiet, tworzących rodzinę, w której obowiązują ścisłe zasady moralne. [...] Przesłaniem powieści jest konkluzja, że miłość i rodzina wydają się groteskowe z zewnątrz, ale gdy się kończą, dzieje się tragedia. "Publishers Weekly" (2003): Ta doskonała, jakże często śmieszna i chwytająca za serce powieść zawiera dzieje trzech osobistych tragedii kobiet należących do trzech pokoleń: babki, matki i córki. Losy trzech bohaterek łącza się i splatają ze sobą, gdy każda z nich boryka się z wyzwaniami, jakie rzuca im los: chorobą, niewiernością, poświęceniem się dla drugiej osoby oraz... karierą w Hollywood. Lotta staje oko w oko ze starością i wszystkim tym, co oznacza ona dla kobiety; Greta - z kwestiami związanymi z zamążpójściem i śmiertelnością - zaś intelektualistka Elizabeth pragnie przenieść swoje studium Madame Bovery na ekran kinowy, i to tak, żeby samej nie stać się panią Bovery. "AudioFile" (2004) Schine potrafi przekazać wszystkie cechy bohaterki w pojedynczej linijce tekstu. [...] Pisze z szybkością i charakterem dojrzałego i doświadczonego komika. [...] Ta książka ma w sobie tajemniczy urok, a jednocześnie tchnie komizmem. "The New Yorker" (9/15/2003) Autorka potrafi w uroczy sposób prowadzić narrację, a jednocześnie jest wnikliwą obserwatorką ludzkiego szaleństwa. "New York Times Book Review" Autorka zajmuje się w tej powieści problematyką "pokolenia sandwiczowego" (czyli trzech kobiet: babki, matki i córki, mieszkających pod jednym dachem). [...] Prezentuje w niej trzy punkty widzenia, bo też każda z bohaterek walczy ze swoimi prywatnymi demonami. [...] Mimo iż każda z nich doświadcza piekła, ton powieści jest lekki, a miejscami nawet humorystyczny. Autorka w znakomity sposób przedstawia skomplikowaną naturę stosunków matka-córka, zwłaszcza to, w jaki sposób jedna i druga mogą się jednocześnie kochać i nienawidzić. Fragmenty recenzji z amazon.com Powieść w arcyzręczny sposób przedstawia mądrość, ból oraz potężne zasoby miłości - splatające się w życiu kobiet. Bohaterki znają się doskonale - tak doskonale, jak doskonale matka może znać córkę - a swoje błędy, niedoskonałości i próby osiągnięcia większej dojrzałości uczuciowej splatają w dobroduszną komedię. Wspaniała, chwytająca za serce książka, na którą od dawna czekali liczni wielbiciele innych utworów tej autorki. "All readers" (2003) Czym ONA TO JA na pewno nie jest: - banalną i płaczliwą opowieścią o sile matczynej miłości - książką o zdradzie facetów i cudzołóstwie - tanim romansem napisanym przez autorkę dla kasy - płytką powieścią o "sekretach małżeństwa" Czym ONA TO JA na pewno jest: - międzypokoleniową, wspaniale napisaną historią o trzech kobietach obdarzonych charakterem i silną wolą - niemal klaustrofobiczną, intymną historią matki, córki i babki, borykającymi się z tym, co może dopaść - i zwykle dopada - niemal każdą kobietę w krytycznych chwilach życia - świetną książką dla kobiet - o życiu, o tym, że każdy umiera, o seksualności i o tożsamości Czytając tę powieść, niemal słyszałam piosenkę "Tonight" z musicalu "West Side Story", w której każdy z bohaterów przedstawia własną wersję tego, co stanie się dziś wieczorem... "Book Review" (2003) Pasjonująca opowieść o matkach i córkach, o ich życiu, pomyłkach i o tym, jak udaje im się przezwyciężać przeszkody i przechodzić przez życie - które ma dla nich smutki, ale niesie również radości. Czytelnik prawie sam wyczuwa te emocje! "New York Book Review" (2004)
 

Napisz swoją recenzję